„Големи данни“ звучи като тема за големи компании и на практика е така. Но малкият и средният бизнес също може да се възползва от анализа на данни, включително в голям обем. Всяка компания би реализирала ползи, ако открие начини за намаляване на разходите, увеличаване на печалбата и повишена удовлетвореност на клиентите. Анализът на данни помага да се намерят правилните решения за всяка една от тези цели.
Защо резултатите от анализ на данни водят до по-добри и точни решения?
Защото намаляват общата несигурност на средата, в която компанията функционира; управленските решения са основани на по-прецизна информация; боравенето с доказателства увеличава оперативната ефективност и, не на последно място, разбираме по-добре поведението на клиентите.
За какви данни става въпрос?
Да започнем с финансовите: всички онези показатели, които показват финансовото здраве на компанията като оперативни разходи, продажби и приходи от продажби, марж на печалбите, как продуктите се представят на пазара и редица други.
Да преминем към маркетинговите: кои са настоящите и потенциалните ни клиенти, какво съдържание им въздейства при вземане на потребителски решения, кои послания резонират с техните нужди и желания.
Сами по себе си обаче тези стойности не биха имали голямо значение, ако няма с какво да ги съпоставим. С други думи, ако не знаем какви са бизнес целите ни и с кои индикатори измерване напредъка към постигането им. Всяка една компания разполага с набор от източници на данни. Например, счетоводната информация може да ни помогне за по-ефективно разпределение на ресурсите по бизнес цели, за да управляваме рисковете, да откриваме неточности и да правим бързи корекции преди да са се превърнали в проблем.
Една от най-съществените ползи от оперативните анализи на големи данни е, че ни помагат за открием елементи на неефективност в разпределението на ресурсите, а също и в работните потоци. Къде е уловката? Трябва да сме сигурни в качеството на данните, които използваме, за да произведат приложими открития. Грешки, неточности и повторения в данните изкривяват резултатите и оттам решенията, до които водят, може да не произведат очакваните резултати. Същият ефект може да се получи и ако данните не съответстват на показателите, които искаме да измерим.
Но дори при данни с добро качество извличането на приложими изводи от сурови данни е трудна и много специализирана задача. Ролята на „транслатор“ играе визуализацията, която превръща редове от данни в разнообразни графики и диаграми. Те са значително по-лесни за разчитане, на тях се виждат тенденции и могат да се откриват значими връзки между индикаторите.
Това не са всички предизвикателства, които малкият бизнес трябва да преодолее, за да могат ползите от анализа на данни да се реализират. Една от най-честите бариери са бюджетните ограничения. Сложните аналитични операции изискват инвестиция в технологии. Без тяхната помощ извличането на полезни резултати от обработката на големи данни е много трудно и по-често съдържа съществени пропуски. Освен това малките предприятия, които разполагат с подготвени специалисти с нужните умения, не са много.
Как да се справим с предизвикателствата?
Като използваме ценово ефективни информационни и консултантски услуги, които започват да се появяват на пазара. Развитието на това поле е динамично и напредничавото мислене изисква да ги държим под око, за да бъдем конкурентни.

